Translate

tirsdag den 1. april 2014


Synoptik og opsigelse af kontaktlinseabonnement

Sådan her får Synoptik ændret deres opsigelsesvarsel fra en måned til 2 måneder  som 
I deres kontrakt lyder det således

Abonnements perioden og opsigelse

Aftalen er gældende fra den dag, hvor du indgår abonnementsaftalen. Abonnementet kan opsiges med en 1 månes varsel, når der er gået 5 måneder efter abonnentaftalens indgåelse

"Synoptik tilbagebetaler forudbetalte beløb, hvis beløbet vedrører forbrugsperioden efter aftalens ophør og du ved opsigelsen tilbageleverer ubrugte kontaktaktlinser i original ubrudt emballage, som vedrører forbrugsperioden efter abonennementsaftalens ophør"

Den havde jeg været opmærksom på og læst dette snørklende , u forståelige dansk, og tænkte, jeg har sidste levering i ubrugt ubrudt emballage så det skulle jo ikke være noget problem, men det var det, for det var post leveringen de ville have tilbage ubrudt, de tog jo altid kontaktlinser retur i ubrudt emballage hvis man midt i en abonnements periode skiftede om til en anden type  kontaktlinse, men selvfølgelig ikke når man ikke ville være kunde mere, som en venlig ung mand i forretningen sagde til mig, da jeg mødte personligt op " Det tjener Synoptik jo ikke noget på" fik  så en aftale om betaling til månedes slutning, /havde sagt op til midt i en måned) 

Fik  senere på dagen en mail fra forretningens chef  at det var en fejltagelse, prøvede at holde dem fast i at en mundlig aftale var lige så bindende som en skriftlig, men ikke i Synoptik, aftalen var afgivet i god tro !!!!! skrev de. 

Som jeg forstår en kontrakt, siger man den op med det varsel der er og har således lov til at åbne en levering og se om det er det rigtige man har modtaget, og om nødvendigt også bruge af den i den måned man har til kontraktens ophør og betaler for - men nej ikke i Synoptik

Jeg skrev til dem igen, de fastholdt,  så sendte jeg et brev  til Hovedkontoret som skrev jeg skulle henvende mig til områdes Chef osv fik selvfølgelig samme svar tilbage.

Mødte op i butikken og fik en aftale om betaling til månedes slutning, /havde sagt op til midt i en måned) 
fik senere på dagen et brev at det var en fejltagelse, prøvede at holde dem fast i at en mundlig aftale var lige så bindende som en skriftlig, men ikke i Synoptik, aftalen var afgivet i god tro !!!!!

Da jeg skrev til Synoptik's  hovedkontor foreslog jeg dem at ændre kontraktens ordlyd til : 

 Abonnementet kan opsiges til udgangen af den måned der er leveret linser til,

Det er ikke en sætning jeg har opfundet, men taget fra en anden kontrakt de har liggende på nettet. Den er da til at forstå, og giver ikke anledning til misforståelser.

Nå sagen er slut med en ordlyd fra forretningens chef : Det er Synoptik's politik


Kan desværre ikke gå videre til Forbrugerklage nævnet, som kun tager sager der har kostet over 800 kr, og det har min ikke, men synes principielt denne skulle ha' været videre, det skulle så være rettens vej, men det synes jeg sagen er for lille til og opfordre så af aller de kanaler jeg kan få det her ud i, hvor vigtigt det er, man forstår en kontrakt.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar